Alla inlägg under november 2014

Av Jonna - 29 november 2014 19:59

Lördag.
Emma är i Stockholm och roar sig med sina vänner. Något som jag verkligen unnar henne, lite avundsjuk är jag allt. Hade jag haft ekonomin hade jag varit där och tittat på.
Vad är det som händer då? Jo Emma är vice ordförande i ungdomssektionen på Karlstads Rid klubb.
Denna u-sek har i år vunnit och blivit utnämnd till Sveriges u-sek. I kväll skall de få ta emot pris på Stockholm Horse Show i Friends Arena.  Hela gänget på 9 tjejer och 1 kille drog till Stockholm i morse, skall till showen och få mingla med VIP. Sedan ta emot pris och sedan slagga kvar och tanken är att de kommer hem på sön kväll. Dvs om SJ vill samarbeta…
Grattis Karlstad Rid Klubb och ungdomssektionen, detta är ni så jäkla värda efter allt slit. Ni är bäst!!!

 

I dag har jag, Nisse och Pär haft en dag själva. Vi har spanat efter julklappar, provkört ny bil och shoppat lite praktiska saker. Vi svängde förbi Tony (Nisses gudfar) på Gourmanderiet och köpte hem gomiddag. Filé, ungs potatis, sallad och gorgonzolasås, mumma!

 
Nu ”så mycket bättre”!!!!
I morgon skyltsöndag. Har ingen som helst julstämning men skall göra allt jag kan för att njuta och ta in stämningen. Mojsigt!!
Ta nu och sjunk ner i soffan och ta kvällen, njut! För det tänker jag göra, speciellt nu när ostbågarna kommit fram!

 

Kram på er där ute!

Av Jonna - 28 november 2014 16:17

         

Så var den stora dagen kommen! 

Gipset skulle av. 

Äntligen. 

Frakturen hade läkt fint men mjukskadorna var ganska ordentluga. Inget störte synliga skador men klämskador är inte att leka med. emma skall avvakta för att se hur det känns när hon börjat testa foten. 

Rehabilitering hos sjukgymnast och långsam återhämtning. 

Chocken kom när Emma fick reda på att kryckorna skulle användas i minst 6 veckor till!!! 

Avlastning och balans var syftet med detta. 

Ja ja sa Emma. Det ordnar sig nog. 

Sedan var det hemfärd och dags för ett efterlängtat fotbad och pedikyr av lilla mamman. 


Nu på kvällskvisten var det dags för Nisses kalas! 

Så nu sitter man här med en stor kaffe latte på leklandet. Åh jag är så grymt tacksam för att denna möjlighet finns. Inget städ, inget fix, inget bak! 

Bara glada barn och glad mamma. Bilder på detta kommer i morgon!


kram på er där ute! / Jonna 

Av Jonna - 27 november 2014 22:14

Torsdag. Bra dag på jobbet, tänk vilken härlig barngrupp vi har. Dagligen får vi ta del av deras lek och fantasi. Om man bortser från alla de extrauppgifter vi fått, allt extra pappersarbete vi fått och de stora barngrupperna vi har så måste detta yrke vara det bästa i världen. 
I dag satt jag och en kollega med 9 barn till frukost. Ingen ville lämna bordet. Vi pratade och myste med ljus på bordet. Det var ett sådant där ögonblick som gör att man orkar lite till...

Nu på kvällen tog jag lilla mamma under armen och så drog vi på tjejkväll på Lecab. Måste säga att jag inte var ett dugg sugen när jag kommer hem ifrån jobbet. Fick ta ett kort tupplur för att överhuvudtaget orka tänka vad jag skulle ta på mig.
Pappa kom och hämtade oss då det skulle serveras vin.
Men det var supertrevligt. 
Vin, modevinsning, minimässa, prover och goddiebags. 
Med hem fick jag puder och wiskeytryffel samt en massa rabattcheckar.
Vi träffade en hel del kända ansikten. Roligt som bara den. Hoppas det blir repris nästa år.

       


Höll på att glömma!

Snön ligger vit i forshaga, inget här i Alster. Även om lagret bara var 3 mm så var det mycket uppskattat på jobbet i dag. Åh vad jag längtar till det kommer riktig snö!!

 

 

Kram på er där ute!!

/Jonna


Av Jonna - 26 november 2014 22:12

Vinterdäck på. 

Skulle byta (ja, tillsammans med Pär denna gång) men insåg snart att ett av de fyra var helt paj. 

Så det var bara att packa ihop sig och åka på impulsiv och oplanerad däckshopping. Inte alls lika kul som annan typ av shopping. 

Middagen intogs med gäst och rätten bestod av Kycklinggulasch! Ganska gott faktiskt!

Vi kör ju med ICAs matkasse vilket fungerar superbra! Vissa nitlotter blir det men oftast är det riktigt gott. 

Rolift, enkelt och spännande också. 

Eller kanske inte om du frågar Nisse. Han är lite mer... Bekväm i sitt mattänk. Nytt är farligt, dessutom om det är någon grönsak i också. Jisses håll i hatten! 

Matgästen verkade också gilla vad som serverades. I morgon blir det korv och majs gryta med couscous. Vet inte om det är värt att fråga Nisse om han ser fram emot det eller inte. 


I morgon blir det jobb som vanligt. På kvällen skall jag och mamsen ut på äventyr, mer om det i morgon. 


Kram på er där ute!!

Av Jonna - 24 november 2014 23:32

   

Hej!

Jag brukar inte vara den som tar kort på miljön eller naturen. Men i dag var jag tvungen! 

På jobbet hade vi haft en inledas då barmen lekte så bra. Dessutom var det becksvart och tråkregn ute. 

Annars är vi ute i vått och torrt!!

Det känns efter en dag inomhus med 18 juveler. Hela kroppen suktar efter syre!! 

I bilen hem händer det... 

En smal strimma blått flirtar med mig på himlen, känner hur hela kroppen hoppar till och jag fånler från öra till öra. 

Det smala blir bredare och bredare! 

Då, som från ingenstans Känner jag värmen (nej genom bilrutan kan man inte det, men jag ville känna det då mycket så att kroppen lurade mig)

Var tvungen att stanna upp, ta in, njuta... 


Det är ju så här det skall vara, just det, det är så det känns. 

Men....

Lika fort som solen tittade fram så var den borta. 

Men jag? Jag ler fortfarande! 


Kram på er där ute! 


Av Jonna - 23 november 2014 22:23

Hej igen!

Söndag kväll och vilken helg det har varit!
Ny frisyr!
  Vågade inte kapa så mycket men lite av det slitna är borta i alla fall. Mitt hysteriska blonda fick ge vika för en lugnare mer anonym blond. Men jag är mycket nöjd, tack Linda på Clipodrom.
I lördags var det kalas med stort K. Pärs herrklubb bjöd in på finmiddag på stan. Ungefär en gång om året får vi "fruar" följa med. Vi kvinnfolk drinkade lite på Tempel medan herrarna hade sitt möte, sedan var det middag på Guldapan.
Till förrätt jubord!!!!! och till varmrätt Oxkind, mycket gott!
Vi hade superkul, kvällen avslutades med att vi slog klackarna i taket på Pitchers. Åh vad roligt vi hade!
Får lida en aning för detta i dag. Men bakis? jag? neeeej.....

Nu hör det till saken att Emma och två av hennes kompisar agerade barnvakt här hemma. Totalt var det 7 personer och en hund här när vi kom hemramlandes på natten. Madrasser i hela vardagsrummet, godispapper i hela huset, disk på hög i köket. Men det är så härligt att de vill vara här. Så de är så varmt välkomna.
Men pga nattgästerna skyndade jag mig in i duchen i morse för att eleminera eventuella spår av gårdagen. Vet inte om jag lyckades så bra med jag fick en hel del kramar och alla överlevde, så jag tar det som ett gott tecken.
Sedan intogs en gemensam frukost. Fick prova på att vara 7 barnsmor och matte. Funkade bra! Kanske skall ta ett snack med Pär innan tanten blir för gammal...... eller inte.

Dagen i dag har bestått av pizza, sömn, städ, och film...
Kändes som om det var den bästa nivån för aktivitet i dag.
Nu laddar vi upp för en ny vecka med gipsborttagning, röntgen, tandhygenist, kalas och jobb.

Tack och godnatt.
Kram på er därute!

Av Jonna - 21 november 2014 17:38

Med endast ett inlägg om året kommer man inte långt.
Det är snart ett år sedan jag skrev sist...
Men det har varit fullt upp.

I början av året opererade jag mig med en lång återhämtning.
Men jag var ganska snart på fötterna igen. 

Våren gick och snart var det dags för barnens examen, Emmas fördelsedag och den efterlängtade konfirmationen.
Konfirmationsåret har bestått i ett varierat ridande tillsammans med många av kompisarna från stallet.
Detta passade Emma som handen i handsken. Det hela avslutades med ett ridläger på Gotland. Man kan ju bara ana avudsjukan hos modern. Tänk om sådant funnits på min tid.
Presenten som Emma fick fick bli både konfirmationspresent och födelsedagspresent. 
Gissa om den föll i god smak

         

Lite senare vankades det bröllop.
Min lillebror Viktor stod brudgum tillsammans med sin brud Helena. Jag och Pär fick äran att agera toastmasterpar.
Båda svarade ja i Hammarö kyrka och kalaset blev lyckat. Tyckte nog min och Pärs insats gick bra också.
Brudparet var så fina och strålade som aldrig förr.

   

Men allt eftersom sommaren fortskred så blev Nisse hostigare och hostigare. Hans astma har vi full koll på trodde vi och till en början nochade vi vaknätterna och pipandet i bröstet. 
Nu några månader senare vi vi bättre. Han hade drabbats av ett mycket envist virus som gjorde att hans värden dök.
Nisse blev inlagd under tre längre omgångar då han behövde syrgas och ständig övervakning.
Många olika medicinder sattes in för att hjälpa honom med det var tillslut dunderkuren med Prednisolon som tog knäcken på viruset.

 

 

I dag mår han bättre och har börjat skolan igen.
Hans astma är under kontroll och nu jobbar vi istället mot de jobbiga bieffekterna som kortisonet kom med.
Det är en bra medicin men fasen vad den gör med kroppen.
Nisse gick upp ca 16 kg på 2,5 månad. Tyvärr släpper inte viktökningen direkt, utan han behöver ha tålamod och så sakterliga väcka kroppen efter ett halvår av kämpande. 
Vikten är värst, och med vad den gjort med kroppen.

   

Första bilden är från i sommras tillsammans med flickvännen Linnea.
Den senare bilden är ifrån sista turen på avd 12.

Precis när vi trodde att vi skulle få tillbaka vardagen så var det Emmas tur, eller otur.
Under en praktikperiod i Sunne råkade hon bli trampad och fick två ordentliga frakturer högt upp på fotryggen.
Hon är nu inne på sin 5e vecka, kanske blir hon av med gipset om en vecka. Hoppas!!

   

Vilka kämpar vi har jag och Pär. Malliga är vi som bara den!

Glömt att berätta om våran nya familjekompis.
Som ni vet red Emma på Connemaran Happy fram till i våras när han flyttade med sin ägare till Kil. Snart efter kom Tinkern Pajjen in i våra liv, och med honom ägaren Eva.

 
Denna bekantskap är vi mycket glada för. Emma och Pajjen började få upp flåset ordentligt när plötsligt både Pajjen och Emma blev skadade. Pajjen av en dum ink och Emma med sin fot. Så nu får de vila och komma igång igen efter jul.

 

Skall nu försöka hålla lite bättre med uppdateringar i denna blogg.
Kul om ni vill följa med mig!

 

Kram på er där ute!



 

 

Ovido - Quiz & Flashcards