Alla inlägg under maj 2009

Av Jonna - 31 maj 2009 21:51

Efter en underbar dag i Sunne hos Pärs kusinbarn som konfirmerade sig åkte vi hem, i bilen konstaterade Nisse att det luktade sommar (gödsel). Efter det var han tyst en stund men plötsligt utbrast han.

- Mamma du skulle bada när det blev sommar! Både han och hans syster har badat flera gånger i år.

- Mmmmm muttrade jag när jag insåg att detta hade jag faktiskt gjort. Så det vara bara att skrida till verket.

Problemet var bara att alla mina badkläder var nerpackade i någon av flyttkartongerna som jag placerat långt in i garaget.

Men har man lovat så har man.

Sagt och gjort, jag fick hoppa i en sportBH och Pär absoluta största shorts. Ja, vi är stora både jag och min make men av någon konstig biologisk anledning är våra tillgångar fördelade på olika nivåer på kroppen. Tur att bara den närmsta familjen var närvarande, mina smidiga och graciösa steg ner i vattnet med Pärs tätt omslingrande badbyxor omkring mina smäckra lår var nog ingen vacker syn. Jag fick inga kommentarer av min familj men några av deras blickar avslöjade dem med att jag nog inte skall fortsätta med min alternativa bad look.


Bara för att beskriva min situation just nu och dessutom kanske göra några människor avundsjuka vill jag bara berätta följande.

Jag ligger på magen i vardagsrummet. Framför mig har jag datorn och under mig en kudde. Mina fötter är placerade i min makes knä.

Ett glas vitt står bredvid mig och barnen sover.

En fotbehandling av herr Mollstedt är inte att leka med... Fot filar av alla de sorter, petgrejer, och nagelsaxar. Och som avslutning en fotmassage med fot kräm. Har jag inte skött om mina fötter sedan sist får jag banner och så klär han in fötterna i plast och raggsockar som skall vara på hela natten.

Vardagslyx tror jag att det kallas, hur många har det så bra som jag...?


Av Jonna - 27 maj 2009 12:18

Här kommer bilden på Nisse när vi åkte på premiäråkturen med båten. Observera den lilla tummen som är påväg upp! En nöjd kille med andra ord.

Av Jonna - 27 maj 2009 12:05

Hallå på er alla där ute!

Idag blåser det så den stora björken utanför nästan lägger sig ner, lite otäckt och mysigt samtidigt. Tvätten jag hängde ut lär ju i alla fall bli torr.


Igår kväll kom Pär hem efter att ha varit i Avesta med jobbet. På vägen hem passerade han Borlänge. När jag lämnade Mats Knuts Förskola i Borlänge lämnade jag kvar en stor kartong med jobbgrejer. Pär skulle vara snäll och ta med den hem till mig. När jag packar upp den får jag plötsligt se ett foto som jag inte känner igen!!! Men Åh mina underbara kollegor hade fotat sig själva och med orden -Titt ut! Oss blir du inte av med så lätt!

Och självklart började jag grina (av glädje) Mina älskade kollegor hade inte glömt mig och kan fortfarande spela mig ett spratt. Åh vad jag saknar dem. Bifogar ett foto på dem, Vet inte om man kan se så mycket men underbara är de i alla fall. Gunilla, Anne, Suss, Carina och Christina jag älskar och saknar er.

Av Jonna - 24 maj 2009 21:00

Det har varit en lång dag i dag.

Stella sov över och det gjorde hon med bravur. En liten tuff tjej som är otroligt trygg i sig själv. Det är en fröjd att ha henne här, dessutom är Nisse så glad i henne att han också blir en otroligt lekfull krabat.


Vi sjösatte båten i dag också jag och Pär. Åh vad jag längtar till sommarturerna med picnic och värme. Vi gjorde en liten provtur, och det var underbart men lite kallt. Förra året tyckte Nisse att det var lagom kul med att åka båt men i år skrek han av lycka. Bild kommer senare.

Men turen blev kort, någon var tvungen att gå på toa!!

Inne på land igen blev det fika med Klas, Frida, Alvin, Litta och Janne. Nu skall ni höra... Vi åt muffins som jag hade bakat!!!! Det ni det är inte många som har överlevt min bakning. Men denna gång log de flesta när de bet i mina farinmuffins med mörka chokladbitar. ALLA var chockade över att JAG hade bakat något som gick att äta. HA där fick ni.


Medan Nisse tog en tupplur i farmors hängmatta hjälpte Pär sin far att bygga något igen. Jag passade på att slappa och prata med svärmor.


Hemma igen stod grillade hamburgare på menyn. Åh vad gott. Men stämmningen förstördes av en meningsskiljaktighet med en vän.

Att man kan prioritera och tycka olika är för mig självklart men att detta blev så infekterat tycker jag känns jobbigt. Detta kommer bli något jag bär med mig länge. Jag har lovat mig själv att släppa det men de är svårt då det berör människor jag bryr mig om...


Nu på kvällen känns det bättre, Nisse och Emma sover och Pär och jag kollar på Filip och Fredrik.

Sedan vi flyttade tillbaka till Karlstad har många bitar fallit på plats i våra liv. Våra vänner träffar vi när vi vill och allt har blivigt så mycket enklare, även om vi ibland saknar livet i Borlänge. Under tiden i Dalarna hittade några vänner som vi kommer kämpa för att behålla. Det var en nyttig tid och vi lärde oss mycket om varann och om vilka vänner man verkligen har. Jag menar inte att jag vill skilja på bra och mindre bra vänner utan vi har lärt oss värdet av att ha vänner i alla former.

Det finns bekanta, kompisar och så finns det vänner. Och jag skulle inte vilja vara utan några av dem. Man behöver dem alla. Sen är det också så att vissa vänner och bekanta umgås man mer frekvent mer under vissa perioder, detta betyder inte att de andra vännerna betyder mindre. Det handlar om att ge och ta hela tiden och ibland kan det vara bra att vara ifrån varandra ett tag, då har man ju mera att prata med varandra om när man väl träffas.

Kram på er där ute alla vänner, bekanta, kompisar och alla andra nyfikna.

Av Jonna - 23 maj 2009 23:55

Hej!

Vaknade i morse av att solen äntligen sken!

Rusade upp och började packa picnicen. Här skulle mysas.

Hela familjen samt Tess, Anders och Stella åkte till Mariebergsskogen.

Det var så mysigt och alla barnen var glada. Vi lekte, och lekte, och lekte, Sedan fikade vi på bland annat min äckliga men ändå hembakade kaka. Alla barnen slog sig en varsin gång och sen gick vi och tittade på alla djuren.


Precis när vi skulle gå hem kom ösregnet!!

Hela jag var bara glad hela dan, åh vad jag älskar min familj.

Under eftermiddagen myste vi hemma. Nu i natt har Stella sovit över hos oss för första gången. Klockan är nu 00:00 och än så länge verkar allt bara gå bra!

Kram på er, vi hörs i morgon.


Av Jonna - 22 maj 2009 09:49

Hej hopp allesaman!

Sitter och segar mig i soffan en kulen fredagmorgon. Som vanligt när jag tillsammans med vänner hade bestämt att gå till Mariebergskogen så regnar det. Sist vi var i Mariebergsskogen var Nisse och lämnade sina nappar hos smågrisrna. Nu var det dags att lämna de sist upphittade napparna som gömt sig i väskor och bakom möbler. Nisse var under sin senare napptid som en ekorre. Han skulle alltid ha 2-3 stycken samtidgt. På något konstigt sätt försvann alltid några nappar varje dag. Sen kunde han komma med en napp i mun vid ett senare tillfälle. Han gömde några varje dag för att kunna använda dem senare när nappen nekades av föräldrarna. Smart unge.

Men nu skulle i alla fall de sista få komma till grisarna. Men jag tror vi får göra en tur i morgon istället.


För några veckor sedan var vi på Alsters Herrgårds Vårmarknad. Jag kan varmt rekomendera detta. Visserligen var det inte så stort men åh så mysigt. Jag och barnen kom iväg och vi fick verkligen en underbar dag. På hemvägen stannade vi i vitsippebacken! Därav bilderna på barnen.

Kram på er alla!

Av Jonna - 21 maj 2009 11:42

Bloggeri Bloggera...

Ännu en underbar morgon. Fåglarna kvittrar, och frukosten är intagen. På schemat i dag står absolut ingenting. En långledinghet väntar på 4 dagar. Ja jag vet att man aldrig är ledig när man pluggar men det låter skönt i alla fall.

I helgen skall vi försöka sjösätta båten, skall försöka flirta med några vänner och se om de har lusten att hjälpa till.


I går kväll hade vi det jättemysigt. Vi skulle ha frys-rens som det så fint heter. Vi tog fram allt som kan ligga på en grill. Tillsätter man sallad, en god sås och lite potatis så har man genast en grillbuffé, inte illa. Just som vi står och fixar allt så kommer farbror Klas förbi med lille Alvin i vagnen. (Han har just gått 6 steg alldeles själv!!!) Vi bjöd in honom och kvällen blev super.

Vi år och drack gott, barnen somnade efter hand och kvar blev vi sittandes på altanen med vin, kaffe och popcorn. När Klas hade dängt oss andra i plump så tyckte han att det var dags att tacka för sig.


Natten blev sen och vi hade bara sovit någon timme innan vi blev väckta. Någon var uppe och gick....

Jag väckte Pär, -Vem är det som duschar???

Pär rusade upp för att kolla. Emma stod med stora stirrande ögon och sa att hon frös.

Dagen efter hade hon ingen aning vad som hade hänt. Hon måste gått i sömnen. Hoppas för hennes skull att det bara var en engångsföreteelse. Annars kan vi se fram emot konstiga räkningar i brevlådan framöver.

Kram och hoppas alla får en mysig helg!!



Av Jonna - 19 maj 2009 13:21

Vi befinner oss just nu i en gråzon mellan att sova middag eller inte. Om Nisse inte vilar på dagen slutar det alltid med att han somnar tidigt på eftermiddagen (se bild) och då spelar det ingen roll vart man befinner sig.

Om det nu skulle vara så att han vilar på eftermiddagen så somnar han inte förren 10 - 11.

Visste att tiden skulle komma, om jag skall vara ärlig så är jag överraskad över att jag är överraskad!

Jag vill verkligen betona att jag inte ser det som ett problem utan snarare som en del i livet! :)

Kram på er!

Ovido - Quiz & Flashcards