Direktlänk till inlägg 23 juni 2009

Marängtårta

Av Jonna - 23 juni 2009 22:22

Marängtårta, marängtårta och marängtårta!

Åh så gott men varför tar den aldrig slut?

Emma fyllde 10 år i måndags och vi hade bjudit in de närmaste 20. Jag hade i dagar planerat att det skulle serveras pastasallad med kassler, egen sallad, egen lök och en massa annat gott. Allt fick tillredas i Nisses badbalja. Tårtan gjordes samma dag. Marängbotten med choklad, smörkräm, marängbotten igen och på toppen en massa grädde och jordgubbar. Låter det gott? Ja jag tyckte det även om det mesta satte sig som ett järngrepp i gommen och gjorde sig påmind resten av kvällen.

Det lilla orosmomentet som funnits under hela dagen var att maten och tårtan inte skulle räcka. Det gick så långt att jag hade ett allvarligt snack med min familj om att inte ta för mycket mat och tårta för att det skulle räcka till alla.

 

Problemet blev istället ett helt annat… Vi sitter här dagen efter. Gissa vad vi ätit till lunch OCH middag? Och gissa vad vi kommer att äta i morgon? Dessutom har vi en hel tårta kvar!

Varför blir det alltid så här? Varför är vi alltid så rädda för att maten inte skall räcka? Jag har aldrig varit på ett kalas där maten inte har räckt!

 

Det var en underbar dag! Emma var strålande lycklig hela tiden. På frågan om vad som kändes bäst svarade hon bara att det pirrar i hela kroppen bara av att veta att jag är 10 år.

 

Försöker tänka tillbaka på hur det var den dagen jag fyllde 10 år men jag lyckas inget vidare. Vet bara att jag hade ett party som det hette. Men jag kommer inte ihåg några detaljer. Jag hade klippt mig kort det året. Från att ha haft hår ner till midjan så klippte jag av allt! Sparade bara en synt tofts! Ni kan ju tänka er hur vackert det var!  Hatar det där skolkortet. En grön collage tröja, kortklippt hår som bara ligger platt, hade inte ännu fått någon tandställning så tänderna stod åt alla håll! Och flinet… suck. Det flinet jag hade kommer jag aldrig att förstå mig på. Nej den perioden var inte rolig på många olika sätt så den hoppar vi genast över. Jag är bara noga med att Emma inte skall få samma inställning till sitt fjärde år i skolan.

 

Ta hand om er där ute!

Jonna

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonna - 21 juli 2018 11:01

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 0966245068"

Av Jonna - 13 oktober 2017 08:44

Det har gått tre år sedan jag bloggade sist.Tiden bara springer iväg. Mycket har hänt och allt man gått igenom ger lärdomar och erfarenheter man sedan bär med sig. Att stanna upp och andas har jag blivit bättre på. Men mitt i all denna "visdom" och e...

Av Jonna - 13 december 2014 22:20

Uppallad i soffan med one piecen på.Bredvid mig ligger Nisse under en filt och myser. Det är Star Wars på TV. Episode 2. Tänk att detta fortfarande funkar. När jag var liten lekte vi star wars. Tyvärr fick jag aldrig vara Leia. Det skulle alltid en a...

Av Jonna - 12 december 2014 23:57

        Halloj!  Sömnlös i sängen efter en lång dag.  Har försökt att hitta någon slags julstämning. Julmusik i bakgrunden och ångra pepparkakor har dekorerats.  Men efter att ha spenderat halva dagen på sjukan med Nisse och sedan mutat h...

Av Jonna - 11 december 2014 15:21

Trodde allt skulle bli bra igen. Trodde Nisse hade passerat det värsta och att han snart skulle komma tillbaka till skola, träning och vardag. Han skulle bara få några veckor på sig så skulle vi köra på som vanligt. Men det blev tvärnit. Från att b...

Ovido - Quiz & Flashcards