Direktlänk till inlägg 1 juli 2009

Natten infinner sig...

Av Jonna - 1 juli 2009 01:16

Det är natt, barnen sover djupt och Pär är bortrest.

Här sitter jag och datorn och funderar...

Jag tänker på livet och hur det kan spela oss olika spratt. Det svänger hit och dit och det är sällan man hänger med i svängarna.

Hur kan det komma sig att livet eller ödet om man vill kalla det kan vara så avgörande om vilka vägar man går eller vilka val man gör. Varför lyckas vissa och varför trampar andra i diket? Många sliter och jobbar hårt men faller ändå av vandringsleden vi alla vandrar, och hur man än vill hjälpa och stötta så hjälper inget om de fallit djupt nog. För vissa är leden rak och utan svårigheter medan andras väg alltid verkar gå uppåt och kan vara mycket svårhanterlig.

Vad är det då som avgör hur man handskas med hur livet blir. Att vilja verkar inte vara avgörande nog för att lyckas, inte heller att födas in i en värld full av möjligheter.

Vem är det då som avgör vad det är att lyckas? Att vara nöjd med livet eller att komma så långt som möjligt i den ekonomiska världen?

Det finns ingen som kan sätta en etikett på framgång eller avgöra vad som är rätt sätt att leva.

Jag fick en gång frågan om när jag skulle skärpa mig och skaffa en riktig karriär, när skulle jag bli någon? Frågan kom från ett nära håll och det gjorde ont att bli stämplad eller tilltalad på det sättet. Hur kunde denna människa tala om för mig vad som var rätt och vad som var fel väg att gå? Måste man gå en speciell väg för att anses som lyckad?

Men hur gör man då om man ser en ung människa påväg utför. När har man rätt att utrycka sin oro och sin åsikt om vad som bör eller icke bör göras. Hur gör man för att hjälpa utan att trampa på tårna.


Ja livet är inte lätt, det är det ingen som påstått. Men varför göra det krångligare än vad det är?

Att leva för dagen fungerar i många läget, men oftast vaknar man upp i morgon också och då står verkligheten där och skrattar en i ansiktet.

Tur att vi har varandra och tur att vi har förmågan att ta oss upp igen och borsta av oss de värsta orosmolnen och gå vidare i livet.


Kram på er där ute!

Jonna


 
 
Ingen bild

svägerskan

1 juli 2009 10:13

lycka är att göra det man vill när man vill, lycka är inte att göra det man blit tillsagt till att göra. Du har gjort det du velat och se vilken lycka du "I mina ögon" alltid utstrålar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jonna - 21 juli 2018 11:01

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 0966245068"

Av Jonna - 13 oktober 2017 08:44

Det har gått tre år sedan jag bloggade sist.Tiden bara springer iväg. Mycket har hänt och allt man gått igenom ger lärdomar och erfarenheter man sedan bär med sig. Att stanna upp och andas har jag blivit bättre på. Men mitt i all denna "visdom" och e...

Av Jonna - 13 december 2014 22:20

Uppallad i soffan med one piecen på.Bredvid mig ligger Nisse under en filt och myser. Det är Star Wars på TV. Episode 2. Tänk att detta fortfarande funkar. När jag var liten lekte vi star wars. Tyvärr fick jag aldrig vara Leia. Det skulle alltid en a...

Av Jonna - 12 december 2014 23:57

        Halloj!  Sömnlös i sängen efter en lång dag.  Har försökt att hitta någon slags julstämning. Julmusik i bakgrunden och ångra pepparkakor har dekorerats.  Men efter att ha spenderat halva dagen på sjukan med Nisse och sedan mutat h...

Av Jonna - 11 december 2014 15:21

Trodde allt skulle bli bra igen. Trodde Nisse hade passerat det värsta och att han snart skulle komma tillbaka till skola, träning och vardag. Han skulle bara få några veckor på sig så skulle vi köra på som vanligt. Men det blev tvärnit. Från att b...

Ovido - Quiz & Flashcards