Alla inlägg den 29 november 2011

Av Jonna - 29 november 2011 22:00

Sockerfri Ketchup LCHF

(från bloggen www.56kg.se)

Äter man lågkolhydratkost så använder man som ni vet helst inte ketchup, då det är en sådan sockerbomb och som ni vet älskar ju alla barn ketchup men det går faktiskt alldeles utmärkt att göra en egen!

Detta receptet blir en jättegod ketchup, tycker jag och mina barn!
Börja med minsta delen vinäger och addera upp efter smak!
Det är ganska svårt att hitta sockerfri tomatsås, den jag skulle ha var slut men jag hittade en med försvinnande lite socker i.

1,85 dl tomatpuré
2,5 dl tomatsås (sockerfri)
65-100 ml vit vinäger
4 msk sukrin
1 tsk salt
0,5 tsk lökpulver
0,25 krm kryddpeppar
0,25 krm malda kryddnejlikor
0,5 krm kanel
0,5 krm vitlökspulver

Blanda alla ingredienser väl. Sjud i 20-30 minuter. Kyl ner före servering. Förvara i kylskåp.

Av Jonna - 29 november 2011 21:19

Vill börja med att rekomendera en matblogg som är helt underbar!!!

www.56kg.se

En tjej som heter Åse som bloggar om mycket olika grejer men bland annat om LCHF.
Hennes recept är otroliga. Hon har räddat många jobbiga stunder.

Att leva efter LCHF innebär inte slutet för fika, frukost, efterätter eller annat. Det finns andra vägar, ja de kan vara lite snåriga, svårhittade eller till och med dyra.... Jag kan tala om att madelmjöl, sötningsmedel och kokosflisor inte är billiga, ja inte en dyra. Nej de är svindyra!! Så förvänta er ingen superbjudning   

Sedan har vi märkt att folk har börjat tycka det är jobbigt att bjuda oss på middag eller likn.
Låt mig säga så här.... Vi är inte fundamentalister, vi är människor. Man överlever om man äter LITE pasta eller LITE potatis. Men ärligt, nu när man börjat har man svårt att förstå tjusningen med överkokt potatis, klibbig pasta och kornigt ris när det finns stekt kål och härliga sallader.


Kram på er alla där ute!

Ovido - Quiz & Flashcards